Cercetare cu privire la calitatea educatiei din mediul rural

Accesul la educatie gratuita este garantat prin Constitutie si prin Legea Educatiei tuturor cetatenilor din Romania si din Uniunea Europeana. Participarea la educatie ar trebui sa fie o garantie a achizitei competentelor de baza (scris, citit, socotit) pentru fiecare dintre cei care participa, iar participarea la educatie o obligatie pentru fiecare.

Cu toate acestea, calitatea educatiei exprimata ca masura in care acest serviciu de baza al societatii raspunde nevoilor educabililor si conduce la formarea competentelor de baza, ramane un concept inaccesibil parintilor si celorlalti membri ai comunitatii. Rapoartele indica disparitati foarte mari intre rezultatele pe care le au copiii, in functie de mediul de provenienta al acestora (rural sau urban). Pe de alta parte, evaluarile internationale (PISA, TIMSS, PIRLS) arata ca elevii romani, implicit sistemul de educatie din Romania sunt pe ultimele locuri din Europa – locul 52 din 64 de tari participante. Cauzele acestei stari de fapt sunt foarte multe si in stransa corelatie:

- Dotarea insuficienta a spatiilor educationale,

- Pregatirea si motivatia cadrelor didactice;

- Programele scolare inadecvate;

- Rata abandonului scolar,

- Slaba implicare a familiilor si comunitatilor in procesul educational etc.

La nivel legislativ exista standarde a caror respectare ar trebui sa conduca la un proces educational de calitate, insa evaluarea si monitorizarea acestor standarde se realizeaza doar in mod formal si chiar daca se realizeaza, remedierea problemelor identificate pare o misiune imposibila pentru autoritatile locale sau autoritatile educationale.

La nivelul parintilor, evaluarea standardelor educationale este deosebit de dificila si comporta un mare grad de subiectivitate. Monitorizarea achizitiilor educationale ale copilului, dincolo de abilitatile elementare de scris, citit, socotit, implica din partea parintilor un anumit nivel de cunostinte, ceea ce poate afecta calitatea acestei monitorizari si capacitatea tuturor parintilor de a contribui la un dialog constructiv cu decidentii despre cresterea calitatii actului educational.

Incepand cu 2013 World Vision Romania a implementat ca proiect pilot CV&A (Vocea si Actiunea Cetateanului), o metodologie care urmareste crearea unui cadru in care membrii comunitatii sa poata purta un dialog constructiv cu decidentii locali si profesionistii din serviciile de baza de la nivelul comunitatii. Vocea şi Acţiunea Cetaţeanului urmareşte mobilizarea cetaţenilor, pregatirea lor pentru monitorizarea serviciilor publice şi faciliteaza implicarea membrilor comunitaţii in procesul de imbunataţire a acestor servicii. Metoda CV&A se foloseşte pentru a influenţa calitatea unui serviciu public specific (de ex. educaţia copiilor in şcoala, serviciile de sanatate oferite de dispensarul local etc). Procesul presupune analiza serviciilor care sunt oferite in mod curent pornind pe baza standardelor aprobate la nivel national. In lipsa intelegerii conceptelor cu care opereaza standardele de calitate a educatiei, pana in acest moment, singurele standarde la care parintii s-au putut raporta au fost cele care tin de mediul fizic al scolii.

Tinand cont ca dreptul copilului la educatie, si mai ales dreptul la educatie de calitate, este un deziderat pentru toti actorii sociali din Romania si nu numai, consideram ca investigarea opiniei acestora cu privire la educatie ar putea fi un punct de sprijin util pentru eventualele schimbari care tintesc optimizarea accesului la servicii mai bune. In acest sens, Fundatia World Vision Romania si-a propus sa investigheze pe teren perceptia beneficiarilor directi si indirecti (elevi si parinti) ai sistemului educational prin desfasurarea unei cercetari cu privire la calitatea educatiei la care au acces in mediul rural pe un esantion reprezentativ din judetele Cluj, Dolj, Ialomita, Vaslui, Valcea, Suceava.

Cercetarea se va desfasura in perioada martie – aprilie 2014 in judetele selectate. In prezent,suntem in procesul identificarii partenerilor care pot contribui la activitatea de teren cu participarea de voluntari (studenti, operatori de teren). Vom reveni cu informatii viitoare. 

Articol publicat de:

Fundatia World Vision Romania

Ana-Maria Marinescu, coordonator

anamaria_marinescu@wvi.org

0731444673

Abonare newsletter

Recomandă

Promovează-ne

fonpc